tirsdag 4. mars 2014

Kirkeristen i Oslo

Som et ledd i mitt prosjekt "Nostalgi" ble det en Oslotur med min fotoglade venninne Elin. Målet for turen var en tur til Foto Video for innkjøp av en ny "gave" til meg selv. En vidvinkel har lenge stått på ønskelisten, og nå var tiden og påskuddet til nyinvesteringen inne.

Med nytt objektiv på kameraet forlot jeg butikken... dette måtte jo testes ut øyeblikkelig så turen gikk til Kirkeristen. Dette er jo et fantastisk område som grenser til Stortorvet.
På veien ned til Stortorvet passerte vi denne herlige byginngen fra tidlig 1700-tallet
Stortovets Gjæstegiveri

Dette området har en spesiell historie for meg da min oldemor startet blomsterforretning i Basarene, Dronningensgate 27 rundt år 1900. Jeg har ikke funnet papirene som stadferster dette så det blir nok en ny tur til Riksarkivet i løpet av sommeren.
Bilder her har jeg funnet i Osloarkivet er fra den tiden:
Dronningensgate 27 bildet er fra ca 1900, på den tiden oldemor Agnete startet forretningen sin her. (Hun var opprinnelig fra Bohuslän i Sverige men giftet seg i Norge og bosatte på Jar i Bærun),
... og her er hun som nr. 3 fra venstre. Bildet er tatt ved forretningen
Her er mine bilder fra samme stedet, tatt med min nye vidvinkel
 Fra bakgården av Kirkeristen
 Fra forsiden ut mot Dronningensgate, det var nok her min oldemor hadde butikken.
Det vil nok stadig dukke opp nye bilder i "Nostalgiprosjektet" mitt,
både bygninger og andre vinklinger.


2 kommentarer:

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...