fredag 31. oktober 2014

Koldnål - grafikk

Jeg fikk lyst til å blogge litt om denne litt glemte kunstarten. I Wikipedia står det om koldnålsraderinger:
Koldnålsradering eller tørrnål er en grafisk trykkteknikk der motivet preges inn i trykkplaten ved hjelp spisse verktøy, såkalte koldnåler. Teknikken kjennetegnes på de myke, nesten lodne linjene.
Blant andre Rembrandt er kjent for sine koldnålsarbeider.

Jeg var så heldig å komme med på et kurs i regi av Ringerikes Malerklubb med Jon Olav Helle, en utrolig flink kunstner som kan håndverket dette håndverkte.
Det var en spennende og engasjerende kurs som virkelig fikk "tent" meg.
 Vi fikk grunnleggende innføring i hvorfor bildene vi vil bruke på speilvendes, om papirkvalitet, og slike teoretiske ting som blir avgjørende for sluttresultatet.
 Fargekvaliteter og påføring, trykking og videre prosess...
 Grågåsa, (fotograferte jeg en tidlig vårdag i Vikersund) går her og speiler seg i isen, ble mitt første arbeide. Her speilvendes fotoet for rissing på plexiglass...
 ... og her de forskjellige prøvetrykk fram til mitt siste forsøk... Heldigvis har jeg platen slik at jeg kan jobbe videre med denne...
På søndag lagde jeg dette trykket. Fotoet ble tatt i Krossekärr utenfor Grebbestad i sommer. En fin måte å kose seg med sommerminnene...

Som sagt så ble jeg heltent og idag reiste jeg til Drammen med sparegrisen under armen og gikk til investering av litt utstyr til husbruk...
Å sitte med denne nålen og fordype seg i detaljer er som å gå inn i en meditasjon og jeg ser bare streker og skygger... det er terapi det.... he he...
 Vel her står da mors nye leketøy, ferdig innstallert i min lille hule.. med et utkast til et trykk som jeg har tenkt å kalle "Nostalgi"...
... og her de 5 første mislykkede prøvetrykk...
Nå er det bare å se hvor vått papiret skal være, og alle de andre tingene som må klaffe for å få et bra trykk...
En ting er å gå på et kurs hvor all disse tekniske tingene er tilrettelagt på forhånd, enn å måtte finne ut av det selv....det blir nok en spennende, og til tider frusterende reise i grafikkens verden.
Blir nok mer blogging om dette...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...