lørdag 2. april 2016

Blåveispiken - vi rusler på Ringerike



Blåveis (Hepatica nobilis) (dansk: blå anemone, svensk: blåsippa) er en flerårig urt i soleiefamilien. Den har karakteristiske, leverformede, vintergrønne blader og blå blomster i aprilmai. Planten blir ca. 10 cm høy.
Når man vokser opp på Ringerike og har en sangglad bestemor, og attpåtil hadde store blå øyne... ja da var det ikke vanskelig å identifisere seg med med sangen bestemor sang for meg.
"Blåveispiken" Tekst Arne Paasche Aasen, melodi Kurt Foss/Reidar Bø

Jeg går og rusler på Ringerike,
på stille stier jeg sjelden går.
Da kommer mot
meg en liten pike,
en lubben unge på fem, seks år.



Hun bærer blåveis i sine hender,
den første hilsen fra vårens muld,
hun møter meg som en venn hun kjenner
                                                        og står og smiler så tillitsfull.



Hun spør meg barnslig om jeg vil ha dem
for hun har plukket dem nettopp nå.
Så hvis jeg vil, kan jeg bare ta dem
si ́r hennes øyne, de store blå.


Så rik en gave har ingen gitt meg
som denne dunbløte barnehånd,
Hun får no ́n øre så hun kan
                                                 kjøpe litt sjokkolade og dropps og sånn.

Hun løper fra meg med takk i blikket,
hun danser lykkelig på vårens vei,
hun løper fra meg men aner ikke
at det var hun som var god mot meg.
"Håp er som blåveisknopper etter smeltet vårsnø".
Ragnhild Bakke Waale

"Blåveisen er like viktig som verdensnyhetene!"
Lita Heiding

Hver vår jakter jeg på denne vakre blomsten, den må foreviges og tankene går til sangen
om piken med blåveisen i sin hånd

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...