mandag 9. september 2013

Pappa al pomodoro - tomatsuppe etter Trond Mois oppskrift...

Oppskriften har nok endret seg litt med årene. Jeg har lagd den mange ganger, har nesten blitt et "must" til å ha i fryseren.
Kjempefin base for spaghetti/pizzasaus... for ikke å snakke om Minestronesuppe.

Når jeg finner billige tomater i butikken kjøper jeg 10-12 stykker som går i suppekjelen...


Her er baseoppskriften (den gir ca 4 liter suppe):
10-12 tomater
2 bokser tomater gjerne med chili
Tørket basilikum, og et dryss med frisk før servering kan også fint bruke provance krydder.
1 liter grønnsakbuljong (har du kraft er det helt topp men ikke nødvendig) buljongterning eller fond fungerer helt greit.
Et par gulerøtter i biter
2 gule løk
Purre
(hvis du har)
jeg titter litt i kjøleskapet og ser hva jeg har...
Noen fedd hvitløk
(etter smak) jeg bruker 6-8 i denne porsjonen. Kan selvsagt sløyfes hvis du ikke liker hvitløk
Olivenolje
Salt og pepper, smakes til med litt sukker og kanskje litt urtekrydder hvis du har eller ønsker den litt sterkere.
Slik gjør du:
Ha olivenolje i en gryte, putt i oppdelt løk og hvitløk. La det surre til den er blank (ikke brun)
Kutt gulrøtter, purre og tomatene i terninger (skjer bort stilkfestet). Du kan flå dem men det er ikke nødvendig.
La det stå og kose seg litt før du tar oppi boksene med tomater.
La gryten småkoke i ca 20 minutter og jevn den med en stavmixer eller i en foodprosessor.
Tilsett friske urter (basilikum) like før servering.
Server med godt brød og litt reven parmasan.
Slik ble middagen idag, med kjøttboller (ikke italienske men svenske), makaroni, parmasanost og et ekstra dryss med basilikum...

Her kan du selvsagt putte oppi litt mer krydder hvis du vil ha den litt mer smaksterk. Jeg fryser denne basen og tilsetter heller litt mer smak når jeg tiner den opp igjen, alt etter hva jeg skal bruke den til.
Et generelt godt råd når du lager mat med tomater er at jo lenger basen koker jo bedre blir den. Min suppe sto denne gangen og koste seg på platen et par timer. Smaken blir alltid litt rundere med en lite dryss av sukker.
Italienerne bruker ofte sine herlig italienske kjøttboller i suppen
.

2 kommentarer:

  1. Dette så kjempegodt ut. Skal jammen prøve oppskriften din. Elsker pasta og tomatsaus!

    Med hilsen fra Ann-Mari, Jorunn sin gamle nabo:)

    SvarSlett
  2. Det var hyggelig. Det er en fin basis oppskrift (helt uten tilsetningsstoffer) som kan krydres opp og brukes til det meste. Barnebarna mine elsker denne suppen. Jeg lager alltid en stor porsjon og fryser ned i 1 lites bokser til senere bruk.

    SvarSlett

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...