søndag 13. juli 2014

Borscht - russisk rødbetsuppe

Av og til får man lyst på noen "nye" smaker, og etter en tur på frukt og grønnsaktorget, (ja der kan det være litt "fali" å gå). Det lå det en bunt med rødbeter dr og "ropte på meg" (som min venninne Grethe pleier å si). Jeg er kjempeglad i denne grønnsaken med den flotte rødfargen og masse B-vitaminer, den er også meget rik på antioksidanter...
Rødbetsuppe med lime, yoghurt og chili.
sto det i oppskriften jeg fant på nettet... Grunnoppskriften kommer fra Anders Viestad...

Du trenger:
  • 5-6 rødbeter
  • 3 ss olivenolje
  • 3 fedd hvitløk (eller mer hvis du ønsker det) jeg brukte 4
  • 1 stor rød løk
  • 1 stor gulrot
  • 3 poteter (det står mandelpoteter i oppskriften) men jeg brukt nye norsk som jeg kjøpte på torget
  • 1.5 liter kylling/eller grønsakbuljong - jeg brukte kyllingfond
  • 1 laubærblad
  • 2 ss limesaft (jeg brukte ca saften av en halv lime)
  • 1 rød chili, tørket, det hadde jeg ikke så jeg brukte chilipast ca 1/2 ts (kommer ann på hvor sterk du vil ha den.
  • Maldonsalt og nykvernet pepper
  • Yoghurt naturell - jeg brukte gresk.
Surr løken i olivenolje på middels varme til løken er blank. Kutt alle grønnsakene i små biter, potetene litt større da ikke trenger så lang koketid, de bare delte jeg i 2. Hell over kraften og la det stå og koke samme med laubærbladet, til grønnsakene er møre.
Når grønnsakene er møre tar du stavmikseren og kjører alt helt glatt. Smak til med lime, chili, maldonsalt og nykvernet pepper. Jeg smakte også til med en klype sukker for å få smaken litt rundere.
Jeg søkte litt rundt på nettet og fant noen forskjellige varianter, noen bruker også litt tomatpurè, men det gjorde ikke jeg.

Serveres med yoghurt eller rømme, med et dryss av kruspesille eller dill sto det i oppskriften.
Jeg fant en oppskriften som serverte med litt revne grønnsaker og yoghurt. Jeg lagde derfor litt råkost av gulrøtter og et eple, som ga en litt syrlig smak som passet godt til limen. Det toppet jeg suppen med sammen med yoghurten.
Til middagen puttet jeg på litt sprøstekt bacon og noen forvellete sukkererter. Serverte med nøttebrødet mitt og et glass hvitvin.

Bon apetit.... verdt et forsøk, smakte herlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...