mandag 30. juni 2014

Akvarelldilla

For tiden er jeg helt bitt av akvarellbasillen. Det startet etter nesten et år i fullstendig malertørke. Ringerikes Malerklubb annonserte akvarellkurs med Kjellfrid Berg og jeg meldte meg på. Jeg har sporadisk malt akvareller tidligerer og hadde endel utstyr.
Akvareller fra kurset, + karaffel bildet jeg lagde hjemme under det kurset
Denne akvarellen ble solgt umiddelbart etterpå.
Kurset med Kjellfrid tente en glo som utviklet seg videre til at jeg sporenstreks meldte meg på malerkurs med Lars Eje Larsson i Grebbestad.
Mellom kursene måtte jeg jo øve litt og lagde disse to bildene av langhuset i Veienmarka Kulturminnepark, de har jeg beskrevet i en tidligere blogg men jeg tar de med her også. Den ene er en ren akvarell mens den andre er tegnet med blekk, effekter med pensel og vann. En morsom teknikk som jeg sikkert vil jobbe mer med.
Første dagen møtte jeg opp som et tent skolelys med blanke ark og fargeskrinet mitt klart.
Kurset gikk over 4 dager. Det var et begynnerkurs som tok for seg mye teori og de to siste dagene lærte vi endel teknikker med intuitiv maling.
Nå ble jeg skikkelig bitt av akvarellbasillen.

Lokaliteten i Grebbestad innbød jo med motiver i hopetall og jeg har med meg masse bilder hjem som jeg nok vil utforske utover høsten
 Fra havnen like utefor vandrehjemmet hvor jeg bodde, og atelieret der vi hadde kurset.
På denne kaia vandret jeg nok ganske mange ganger de to neste dagene.
 Motiv fra Krossekärr, et lite sted like utenfor Grebbestad.
Mitt første intuitive bilde, jeg er fortsatt ikke sikker på om det er ferdig, vil nok bli
jobbet med videre med.
Mitt andre intitive bilde som ble med hjem fra Grebbestad. Etter mye fundering over hva jeg skulle lage av det, fant jeg at det måtte bli et musikkbilde
.... og slik ble det. Ferdig innrammet med passepatout og ramme er det på 40x50 cm og er malt på 300 gr. Saunders Waterford papir.



Denne vakre nyperosen sto på torget i Grebbestad.



Jeg begynte også på et 3. bilde der nede. Halvferdig ble det også med hjem.
Etter en del fundering kom rosen inn i akvarelle min og nå ser det slik ut
Ja dette er et utrolig spennende medium å jobbe men, man vet nesten ikke hvor det ender til slutt.
Noen flere som jeg har laget etterat jeg kom hjem. Sjøboden har jeg skrevet om tidligere så den hopper jeg over. Blir nok flere senere med noen båter tenker jeg.







Denne flotte urnen med blomster sto utenfor bakeriet hvor jeg var innom hver morgen og tok en kaffekopp. De hadde forøvrig utrolig lekre kaker og lagde baguettene mens du ventet, riktig ferske og fine...






Den ble slik, ble malt etter at jeg kom hjem.
Jeg utforsker stadig nye motiver og akkurat nå er det litt mindre akvareller med insekter og dyr. Får se hva jeg får ut av det.
En frodig sommer ønsker jeg dere alle, med eller uten papir og farger.
Det blir nok flere blogginnlegg senere.
Jeg håper dere liker det dere ser og legg gjerne inn noen kommentarer.
Alle akvarellene er tilsalgs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...