torsdag 19. februar 2015

Gulrot- og gresskarfrø brød

Hva med litt hjemmebakt, kanskje sette deigen på kvelden og ha nybakt brød til frokost,
jeg må nok si at det smaker kjempgodt med hjemmebakt, kontra kjøpebrød. Blir mettere og brødet holder seg mye lengere. Jeg setter deigen om kvelden i kjøleskapet og baker det ut på morgenen.

Her kommer oppskriften min. Fant oppskriften på nett men har tilpasset den litt selv. Det fine er jo at man kan bruke de meltypene man liker . Jeg er svak for rug og har derfor brukt det.

Jeg brukte:
- 1 kg mel (minst 500 gr siktet hvetemel) resten etter eget ønske - jeg brukte 250 fint sammalt rug    og 250 gr finmalt (ikke så mye grovt denne gangen, det blir jo endel fiber ved bruk av gulrøtter).
- 6 dl lunkent vann (jeg brukte kaldt da jeg skulle kaldheve dette over natten)
- 50 gr gjær
- 3 revne mellomstore gulrøtter
- 3-4 never gresskarkjerner
- 2 ts salt
- 1 ts sukker
- 2 ss olivenolje
Bland alle ingrediensene og elt godt (veldig viktig for sluttresultatet at deigen bearbeides skikkelig) Bakerbollen dekkes til. Heves til dobbelt størrelse (eller over natten, sjekk den før du legger deg og evt. slå den sammen hvis den har hevet seg litt mye, og bruk en stor bolle).
Bakes ut til 2 brød (jeg delte den i 4 små brød)
Pensle brødene med vann, dryss på gresskarkjerner og litt mel. Etterheves til dobbelt størrelse før den stekes på 225 grader i ca 40 min.
Her kan du selvsagt bruke nøtter, solsikkefrø eller hva du har lyst på.
Det er også å få kjøpt en "salatblanding" med litt av hvert. Kjempegod.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...