onsdag 1. april 2015

Et fasinerende møte med ulv

Jeg fikk anledning til å bli med en tur til naturparken Langedrag som ligger ved Tunhovd, ca 1000 m.o.h. (se linken). Det ble en fantastisk opplevelse - se dyrene/ulvene og studere deres kroppspråk...

Bildet viser Snorre og Gard
Dette ble et fasinerende møte med ulv og gaupe + selvsagt mange andre flotte dyr som
moskus, elg og rådyr m.fl. I dette innlegget vil jeg ta for meg ulvene.
Dette er Arn
For tiden er det 5 ulver på Langedrag. I den ene innhegningen (på 45 mål med fjell og skog) møter vi brødrene Gard, Snorre og Arn som er de "ville" ulvene. De er tildels sosialiserte men på en slik måte at de fortsatt har sitt skye vesen og det skal ikke mye til før de forsvinner, hvis de finner de besøkende truende på en eller annen måte. Først var vi inne hos de tre brødrene, etterpå fikk vi se fôring og samspill mellom ulvepasser Andrè og de to siste ulvene, Irgas og Varg.
På denne tiden av året er ulvene i brunst.
Vi har med oss Gro Saugerud som guide. Hun har jobbet på Langedrag i 8 år og har 
enormt mye kunnskap som hun deler med oss.
 Vi ser hele tidens ders voktsomme og skye vesen








 Av og til må nok litt demping til


Vi var inne hos de tre brødrene i en time.
Etterpå gikk vi opp til de "tamme" ulvene Irgas og Varg som skulle mates av dyrepasser Andrè. Her fikk vi ikke anledning til å gå inn.
Jeg fotograferte gjennom gjerdet så noen av bildene er litt uklare, dog jeg velger å vise dem, for dette fantastiske samspillet mellom ulv og menneske ga meg gåsehud.
Jeg lar bildene snakke for seg. 


 Utenfor gjerdet var det mange barn og voksne. Det ble lagt litt mat på noen av
gjerdestolpene hvor en av gutta forsynte seg... dette til stor gleder for barna som sto utenfor
Barna utenfor lagde ulvelyder og ulvene svarte... for en lyd. jeg formelig "så" fullmånen over hodet på meg






... så kom maten...

Ulvene fikk maten sin og roen senket seg atter over ulveinnhegningen
I en ny blogg vil jeg vise bilder fra gaupe og fjellrev.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...