tirsdag 29. oktober 2013

Tegning med blyant, kull og pastell

Høsten har gjort sitt inntok utendørs, og da begynner den kreative åre å boble litt under skinnet.
Fikk en forspørsel om å tegne Ozzie for en god stund siden. Etter endel samvær med denne skjønne blandingshunden med bl.a bouvier gener, hvilket ikke er vanskelig å se
Matmor sendte meg et bilde hun hadde tatt mens han satt
nyklippet og fin på bordet...
Han var jo utrolig søt der han satt men jeg følte jeg mått ha noe mer for å få til et uttrykk.
Da vi trener sammen tok jeg med kamera på treningen noe måneder senere for å få litt mer å jobbe med.

Det ble et mer "bustete bilder som viser litt mer hans personlighet... Dette ble utgangspunktet til det første tegneutkastet.





Som oftes sitter jeg i go'stolen med skisseblokka på fanget, og et foto av objektet. Føler da jeg får en mer avslappet strek på den måten.
Dette ble første utkastet med en enkel strek hvor jeg konstentrer meg mest om lys og skygger, ikke mye strukterer her...

Neste skisse blir litt mer detaljert, men jeg ville gjerne ha med litt blikk også og tok nok en gang med kamera på neste trening og knipset dette bilde av go'gutten Ozzie



Han er jo utrolig søt, og det var øynene hans jeg var på jakt etter.







Jeg overførte nå skissen til et større format og det jeg hadde lyst til å jobbe på. Jeg har alltid likt pastell og kull på farget bakgrunn og fant nå fram et brunt tegneark.

Det ble endel korrigeringer før jeg kom fram til det enderlige utkastet, som jeg syns jeg kunne gi bort.
Dette var utfordrende og morsomt. Det har gitt mersmak så det blir nok flere gjennom lange og mørke vinterkvelder.

Dessverre glemt jeg å fotografere da tegningen ferdig innrammet.
Tar gjerne i mot ros og ris i meldingsfeltet her.
Det er det jeg lærer av.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...