onsdag 15. april 2015

Portrettfotografering med Nina Holtan

Hønefoss Kameraklubb inviterte til kurs/workshop i portrettfotografering med fotograf Nina Holtan fra Drammen.
Dette ble en utrolig inspirernde kveld for endel av klubbens medlemmer.


Først hadde vi en halvtimes innledning med bildevisning av hennes portretter, et tema hun jobber med fortiden, som hun kaller "det naturlige portrett".

Med et entusiastisk kroppspråk fortalte hun hvordan hun jobbet. Det viktige er at modellen føler seg trygg, Det blir derfor endel prat kanskje noen vitser mens hun hele tiden hadde kameraet riktig innstilt.
Når det gjelder lys vil hun ha mest mulig naturlig lys, være seg inne eller ute. Inne bruker hun mye lys fra vinduer. Ute foretrekker hun soloppgang/nedgangen mye, samt at hun legger merke til hvor skyene er, slik at hun kan fotografere når sola er bak en sky, da blir lyset mykere. Dette så sant det ikke ønskes veldig sterke kontraster i bildet. Hvis det er dårlige lysforhold reguleres det med iso'en. Det er viktig å bruke en stor blender i slik fotografering. Hun bruker også for det meste håndholdt kamera.
Vi skulle bestemme et tema, hvilke ansiktsutrykk modellen skulle ha. Det skulle fotograferes 5-8 bilder og det beste bildet skulle leveres inn til bildeanalyse etter fotograferingen. Det ble også gitt råd om hva vi kunne gjøre for å bedre kvaliteten og fremheve modellen. For å få det naturlig portrettet manipulerer hun ikke bildene, kun jobber med lys og skygger, evnt toner ned evt merker på jakker mm.
Jeg valgte tema "Glimt" og modellen min var Elin. Vi har jobbet endel sammen og hun er jo en utrolig fin modell å jobbe med.
Utstyret mitt er Canon EOS 60D, objektiv Canon 60 mm, Blender 2.8 - iso 100.
Her er noen av bildene mine. Etterbehandlet kun med lysne/mørkne verktøy, de ble croppet slik jeg liker dem (litt lite spennende kanskje). Har jobbet litt med fargene, og noen er i sort/hvit



Ingen tvil om at temeaet "Glimt" ble oppfylt her.

Etter hovedfotogaferingen tok jeg noen bilder av de andre deltagerne, for å utforske hva jeg kunne få ut av min makro 60 mm.
Jeg lagde også et temaf or meg selv:
Sort/hvitt og kun firkantete bilder, hvilket er et format jeg sliter litt med (er veldig "gyldne snitt i hode")
 En dialog mellom Elin og Carl Fredrik om hva hun har på brikken sin

 Marinne studerer sine resultater
  Frode sitter her modell for "sin fotgraf" og jeg snekfotograferte litt
Tema: Tankefull, nok en snikfotografering fra min side...

Dette ble en veldig lærerik kveld i klubben for oss alle, og ga absolutt et kikk mot litt mer fotografering av dette slaget. En utfordring for meg å se hva jeg kan få ut av min 60mm, foruten å ligge langflat på magen og fotografere blomster.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...