torsdag 9. juli 2015

Et maleri blir til... eller får en ny start...

Prosjekt "frem fra glemselen": bilde 1
Noen ganger får jeg spørsmål om jeg kan legge ut bilder om hvordan jeg jobber med et bilde. Denne gangen tar jeg fram et bilde som har stått i "skammekroken" en stund. Stedet jeg putter bilder som jeg ikke kommere videre med havner der... litt humorstisk fra min side...

Utgangspunktet i dette bildet er Aklangen, et vann og kjente utfartsområde på skauen, stedet er Holleia utenfor Hønefoss.
Her stortrives fotografer, naturglade folk og malere, et stort område med mange 
flotte områder og motiver.
Jeg malte et vinterbilde av stedet for et par år siden, da med lav horisont.
Det ligger en øy til høyre i bildet (syns ikke på fotoet mitt) som ble hovedelementet i dette bildet. Fordelen med å male framfor foto er at man kan flytte litt på elementene (iallefall noen av oss gjør det). Dette maleriet er solgt.
Lysten til å lage et sommerbilde med høy horisont fikk meg til å gå på med entusiasteme...
... og jeg endte opp med dete utkastet (se bort fra skissen nederst i bildet)... og der stoppet det for meg og bildet havnet i "skammekroken". Dog jeg har hele tiden hatt lyst til å fullføre det og tok meg en ny tur for å ta nye detaljfotoer og lage en skisse av stedet for å komme i gang igjen...
Med bakgrunn i detaljer av forgrunnen og en skisse begynte det å løsne. 
Denne gangen valgte jeg å kutte ut øya jeg hadde på vinterbildet.
Heldigvis pleier jeg å ta vare på palettene til maleriene mine. De er kjekke å ha for evt korrigeringer, eller som i dette tilfellet, ta opp igjen et bilde som har ligget i dvale en god stund. Da finner jeg igjen farger og valører.

Det ble endel justeringer underveis av fargetoner og forgrunnen.
 Steiner og svaberg er ikke min sterkeste side så her lå det mye jobbing
 Jeg fant at bakgrunnen var for fremtredende i forhold til bakgunnen og jobbet videre med det.
Etterat jeg fikk justert dette var lyset det siste jeg regulererte, det var for mye gult som måtte dempes. Jeg gjør oppmerksom på at valørene i fotoene ikke alltid viser seg fra sin riktige side...
Etter en lang vei mot målet (ca 2 år) kan jeg endelig vise resultatet som nå bare mangler signatur. 
Bildet skal på utstillinge til høsten, hvis det ikke er solgt før den tiden.

Akryl 60x80 cm.
Jeg tar gjerne imot, ris (konsturktiv) og ros... Ellers tilbakemeldinger i kommentarfeltet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...