torsdag 5. november 2015

Farger eller sort hvit...

... kommer kanskje litt ann på hva vi vil vise. Jeg har vært en runde i byen min og tatt noen bilder for å se hvilke forskjeller det gjør på uttrykket. Det viser også stor forskjell på kontrastene. Noen av bildene er tatt i på kvelden.
Her er et bildet av det gamle fengslet i byen. Hønefoss Distriktsfengsel ble bygget i tidsrommet 1862-1864. Det er i dag et kulturhus med en koselig kafe "Brasseriet", et kveldsbildet.
Det samme bildet i sort/hvitt...
Her et utstillingsvindu
Det gir unektelig et helt annet uttrykk i sort/hvitt
Et gatefoto fra byens thairestaurant
Gatefotobilder ser man veldig oftet i sort/hvitt, det gir unektelig et spennende uttrykk
Et enslig par som går over torget
Til slutt tok jeg en tur over til Nordre Torg hvor jeg traff på disse to jentene
Dette var bare en liten betraktning fra meg... Det er helt tydelig å se de store forskjellene dette gir, det er nok mye en smaksak.
Det er spesielt innen portrett og gatefotograferingen jeg ofte ser at sort/hvitt bilder blir brukt. Det er vanskelig for en konvertering til sort/hvitt gir mange gråtoner som skal harmonerere. Ser jeg gjør feil rett som det er. Dette er nok mye en smaksak og hva man vil eksponere.
Jeg har også tatt de samme bildene i dagslys for å se forskjellene på bløtt og hardt lys.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...