tirsdag 17. november 2015

Collage med akryl, foto og voks - workshop Hole Artsenter

Med stor forventning og fryd møtte Frida (barnebarnet mitt på 14 år) og jeg opp på Hole Artsenter en lørdag i november. Vi hadde meldt oss på en workshop med Elenor Martinsen for å lære hennes teknikker med å intergrere foto i maleriet, samt bruke voks i etterkant.
Vi var utrolig heldige, for det var kun 4 stykker som møtte opp, det var sykdom på et par andre som skulle ha vært der, så da ble det jo mye mer tid på oss 4.
Elenor viste oss rundt i kunstsenteret og fortalte om hennes utstilling "I perspektiv".
Tilbake i hennes atelier fikk vi det utstyret vi trang for å lage våre bilder. Vi hadde på forhånd fått beskjed om å ta med et bilde. Frida hadde med seg et bilde fra Paris. Jeg hadde ikke med meg noe og kunne velge fra de bildene Elenor hadde lagt fram.
Jeg falt øyeblikkelig for et mørkt bilde, det hadde hun tatt i et 2000 år gammelt hindutempel i Kerala India.
(Bildet over).
Et rikelig utvalg i farger og utstyr, vi fikk boltre oss i det Elenor bruker til  sine bilder. Hun forklarte oss hva vi skulle bruke til å lime opp fotoene så da var det bare å sette i gang å finne ut hvilke uttrykk vi ønsket for våre bilder. Frida jobbet intensivt med sitt Paris bilde.
 Frida har limt inn sitt foto og jobber med Paris skyline og himmelen
Jeg grunnet den bakgrunnen jeg ville ha til bildet mitt og limte inn fotoet. Det ga seg selv å lag en forlengelse av perspektivet inn til det indre templet. Her ligger fotoet i press for tørking
(mens vi koste oss med en god lunsj i kafeen)
 Et bilde underveis...
Mitt bilde er ferdig til vokspåføringen, voksen skal ligge på gulvet.
Jeg har vel aldri malt et så mørkt bilde i hele mitt liv, så jeg ble nesten litt overrasket over meg selv,
kanskje "mine mørke sider" plutselig dukket opp
 Frida legger på det røde pariserhjulet på bildet, det blir prikken over i'en
Det jobbes iherdig med bildene før voksen skal påføres

Elenor finner området som skal få den rosa voksen
Etter voksingen legger Frida på en tynn silketråd i sirkelen - spennende.
 Maskering av bildet før voksen påføres.
 Bildet mitt får sin mørke voks tilsatt sort og blå farge.
 Det er nesten så det kiler litt i magen mens den mørke voksen flyter utover bildet
Dette bildet er tatt av Elenor Martinsen
Her har voksen kommet på gulvet... Det gjenstår endel jobbing med sideveggene.
Sidelukene har fått en omgang med silkestoff, påført gullfarge og litt brent sienna.
Bildet er tatt av Eleonor Martinsen

En fornøyd gjeng takker for en flott og spennende workshop.
For mitt vedkommende må jeg si at dette har gitt meg en ny giv for videre jobbing, og endel remedier er allerede bestilt, så nå venter jeg bare på en postpakke, og det blir nok jobbing i  helgen.
Fotoet jeg skal bruke ligger klart... 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...