torsdag 30. mai 2013

Macrotur på Røyse

På initiativ fra Geir Hansen i fotoklubben HØKK var vi en gjeng fra klubben som bega oss ut på Røyselandet (ved Tyrifjorden) med macro i blikket.
Geir var flink til å fortelle litt om blender, lukker og iso samt bakgrunner og forgrunner i bildet.
Hvor mye teori jeg fikk til praskis kan kanskje diskuterers i ettertid.... men forsøket var der
Husk du kan klikke på et bilde og få alle opp i slideshow

Alle bildene er tatt med iso 250
 Natt og dag. F/4.5 - 1/50
 Den her vet jeg ikke hva heter. F/4.5 - 1/100
 Marianøkleblom. F/2.8 - 1/80
Geir Hansen skuer etter "flokken" som er spredd for alle vinde, i og under busker og kratt.
Kjentmann og turens initiativstaker. Takk skal du ha.
En til. Det var mange av dem. F/2.8 - 1/15
Kantkonvall. F 2/8 - 1/50
 En kjenning... løvetann avblomstret. F3.2 - 1/200
 Navn ukjent. F 3.2 - 1/50
 Kongle. F 2.8 - 1/50

 Hvit syrin, både blå og hvite syringer spredde sin herlige duft utover landskapet.
F 2.8 -  1/125
 Tid for kaffepause, ingen tur uten kaffe uansett vær og føreforhold
 Mitt siste bilde, ble tatt på turen tilbake til bilen. Ormegress F2.8 - 1/80

Makrofotografering er utrolig spennende... vel hjemme på pc'en finner jeg de bildene jeg trodde var bra.... mange uklare. Mange bilder hadde andre fokuspunker enn hva var meningen og hauger med bilder forsvant i søplekassa.... men hva så. Slike turer kan anbefales.

Legg gjerne inn kommentarer, ris og ros er det jeg lærer av.


2 kommentarer:

  1. Heisann, så gøy med macro! Flotte bilder, falt veldig for nr 2 :-) Det blir snart tur på meg også, til Japanhagen på Arboretet. Gleder meg :-)

    Det er så kjekt å se alt du legger ut på Fb, både bilder og maleri. Du inspirerer :-)

    SvarSlett
  2. Legger det inn her istedenfor: Jeg synes du fikk mange fine bilder her. Liker nummer 1, 2, 10 og 12. Bregnebildet synes jeg var aller best. Jeg ville dog tatt bort noe på venstre side. Bregneskogen byr på mange fine motiver, og i det lyset som var i går blir det ekstra fint.
    Geir

    SvarSlett

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...