torsdag 15. mai 2014

Italienske kjøttboller

Jeg er en ihuga seer av matprogammer, og tar gjerne fram kaserollene og forsøker meg... noen ganger med "ymse" hell, men denne oppskriften traff  meg rett i hjerterota og jeg deler den gjerne med dere.
For den som har lyst til å prøve, her er oppskriften:

Man tager til 4 personer:
1 middels stor løk (jeg brukte 2 stk sjalottløker)
4 fedd hvitløk (kan selvsagt justeres etter smak eller unnlates for de som ikke liker det)
Dette skal kuttes smått opp og stekes i olivenolje slik at det blir blank (ikke brun). Dette gir løken en rundere smak.
2 skiver loff, skal deles opp uten skorper og bløtes i
3/4 dl melk
2 ts knuste fennikelfrø
50 gr revet pamesan
Når du har alt dette klart finner du fram bollen og putter oppi
6oo gr kjøttdeig/karbonadedeig
salt og pepper

Husk alltid å smake på deigen... så litt ekstra smaktilsetning (etter min smak); et kryst med sitron, litt mer salt og pepper og god neve med fersk basilikum så fram med stekepanna.
Italienske kjøttboller skal være litt større enn de greske men ikke som norske kjøttkaker, en melloting ser bra ut.

Tomatsausen:
1 boks hakkede tomater
2 dl rødvin
salt og pepper
basilikum
Kjøttbollene ble lagt forsiktig over i jernpanna.
Tomater og rødvin opp i stekepanna for å koke ut alt det gode i bunnen, den var litt tam i smaken (for meg) så litt sitron, sukker en halv buljonterning og tabasco gjorde susen.
Denne blandingen helte jeg over kjøttbollene og lot de stå å trekke et kvarters tid på svak varme.Mine beste kjøttboller ever.... 
Gryten kan settes på bordet som en del av et tapas opplegg eller serveres med pasta, med basilikum og revet parmasan over.

Bon Appétit.

2 kommentarer:

  1. Det så godt ut og skal prøves, så jeg "stjal" en kopi av oppskriften :-)

    SvarSlett

Foto og digital kunst - øyet som ser...

Digital kunst , kultur og kommunikasjon skal belyse hvordan man kan bruke digitale medier til å utvikle kreativitet, evne til formidling o...